כלים על-זירתיים להשתתפות אזרחית
יש המון דרכים להשפיע. לשנות. בין אם בזירה הפוליטית, הצרכנית או ההתנדבותית- לעולם יהיו כלים שרלוונטיים לכל זירה.
כאן תוכל/י למצוא מגוון כלים שמתאימים ליזמות, השתתפות ומעורבות בכל זירה באשר היא.
אלה הם הכלים שיסייעו לך למפות את הקהילה, לזהות בעיות חברתיות, לנסח מטרות וחזון ותכנית עבודה ולרתום אנשים, שותפים, תורמים כדי להצליח במיזם החברתי שבחרת.
כלי למיפוי קהילתי
כדי לפעול בקהילה חשוב להכיר אותה טוב ככל האפשר ולפני שיוצאים לדרך עם רעיון או פרויקט, כדאי לבדוק מה כבר קיים. היכרות מעמיקה עם הקהילה תאפשר לנו להנות משיתוף פעולה, מסיכויי הצלחה גבוהים יותר ומתפירת חליפה מתאימה ומענה לצרכים אמיתיים של כל קהילה וקהילה. בכלי זה תוכל/י למצוא את כל השלבים הנדרשים למיפוי קהילתי- איך ומאיפה להתחיל, עם מי כדאי להיפגש ומה כדאי לבדוק.
כלי לזיהוי בעיה חברתית
פעמים רבות הכוח המניע אותנו להשתתפות אזרחית הוא בעיה חברתית הבוערת בנו או מפריעה לנו, ואנחנו רוצים לנסות ולפתור אותה. לפני שנרוץ לחשוב על פתרונות, חשוב לעצור רגע ולהבין את עומק הבעיה ואת משמעותה. כלי זה יסייע לך לחדד את הגדרת הבעיה בצורה מדויקת וברורה, תוך התבססות על נתונים ומציאות בשטח.
כלי לניסוח חזון, מטרות ויעדים
מה ההבדל בין חזון, מטרות ויעדים? ולמה כל אלה בכלל חשובים? כדי להצליח בפרויקט או מיזם, מהר מאד תגלה/י, ששלב הגדרת החזון, המטרות והיעדים הוא אחד השלבים החשובים, שמהווים את הבסיס של כל מה שתבנה/י אח"כ. כדי להצליח- מומלץ לעיין בכלי, שמסביר בצורה מפורטת את ההבדל בין המונחים ואת הדרכים הנכונות להגדיר כל אחד מהם.
כלי לרתימת פעילים
איך אפשר להוציא אל הפועל פרויקט קהילתי, בלי הקהילה? איך משכנעים אנשים מהקהילה להצטרף אלי, לרעיון שלי, למיזם שלי, לקדם יחד איתי את המטרות החברתיות שלי? כלי זה עוסק בדרכים העיקריות לרתימת פעילים שיסייעו לך להוציא אל הפועל פרויקט, מיזם, מחאה או כל פעילות חברתית או אזרחית אחרת. הכלי מסייע לחשוב את מי את/ה רוצה לרתום, איך לרתום אותם ואיך למנף את הקבוצה שרתמת לעשייה.
כלי לסטוריטלינג
מילת המפתח של היום היא שווק. כולנו נדרשים לשווק כל הזמן. אם את/ה יוזם/ת פרויקט חברתי, תצטרך/י לדעת איך לשווק אותו, ולספר את הסיפור שלך ושל המיזם. אז איך מספרים סיפור קצר ותמציתי, אבל מספיק מפורט כדי שהמאזין יחליט האם מעניין אותו להעמיק וללמוד עוד על המיזם ואולי אף לקחת בו חלק? סטוריטלינג הוא כלי שיאפשר לך לעשות בדיוק את זה. בכלי תוכל/י למצוא את השיטות האפקטיביות לניסוח הסיפור שלך ושל המיזם שלך.
כלי לרישות ורשתות
כפעיל/ה חברתי/ת, בניית רשת קשרים יכולה לסייע לך לקדם סוגיות חברתיות ולייצר שינוי. רשת איכותית של אנשים יכולה לקצר עבורך תהליכים ארוכים, לסייע לך לכבוש פסגות שעלולות להראות בלתי מושגות ולייצר השפעה אמיתית. בכלי לרישות ורשתות מגוון של כלים ושאלונים שיעזרו לך לאבחן את גודל וצפיפות הרשת שלך ויספקו לך טיפים כיצד ניתן להרחיבה ולאילו מטרות.
כלי לניהול שותפויות
שותפות היא פעמים רבות מילת מפתח הכרחית לדחיפה משמעותית של מיזם ושל פעילות חברתית או עסקית שתרצה/י לקדם. פעמים רבות יש לך רעיון מצוין, אבל ידע חלקי בלבד. כדי להוציא לפועל רעיון מוצלח, את/ה זקוק/ה לכסף/לידע/למשאבים/למקום וגם לאנשי המקצוע של השותף שאת/ה מחפש/ת. פעמים רבות שותפות היא מקור לגיוס משאבים כספי או שווה כסף. בדיוק מהסיבה הזו כדאי להיכנס לכלי זה, שיתן לך את הכלים ליצירה ולניהול שותפויות.
כלי לניהול תקציב
תקציב מסודר הוא בסיס להתנהלות פנימית וחיצונית בכל מיזם חברתי, שכן הוא מאפשר לך לבצע הערכת עלויות כוללנית למיזם. ברמה הארגונית והאישית, התקציב מאפשר לך להבין כמה בדיוק המיזם שלך עולה. בכלי זה תוכל/י לקבל כלים לניהול תקציב, והוא יכוון אותך כיצד להגדיר בדיוק מהן ההוצאות הצפויות לך ומהם המשאבים העומדים לרשותך בכסף ובשווה כסף על מנת להתנהל מכאן.
כלי להערכה ומדידה
אנחנו יכולים לעשות המון, לפעול ללא לאות בקהילה, אבל אם לא נמדוד ונעריך את העשייה שלנו- איך נדע שהצלחנו? איך נדע שהשגנו את ההשפעה החברתית שרצינו להשיג? כלי זה עוסק במדידה והערכה של פרויקט או מיזם חברתי, ומסביר מדוע חשוב לבצע מדידה והערכה, מציג דרכים וכלים פשוטים לביצוע מדידה ונותן דגשים לגבי קהל היעד לתשאול ומועד המדידה.